أنواع الأمهات في جروبات الواتس أب!

أنواع الأمهات في جروبات الواتس أب!

أنواع الأمهات علي جروبات الواتس اب
أنواع الأمهات علي جروبات الواتس اب Photo credit: Bigstock
shareEmail this to someonePin on Pinterest0Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on Facebook150

كتبت رضوي الحماقي:

 

في جروب الواتس اب بتاع مدرسة أولادك هتلاقي 10 أنواع مختلفة من الأمهات:

١- الأم المتوترة: وديه أول ما تبدأ أو تشترك في الحوار تلاقي التليفون عمال يرن يرن ورا بعض ورا بعض من كتر الأسئله اللي بتفضل تسألها . فتلاقي مثلا الحوار كالأتي :

 

بنات هو الولاد مرجعوش انهارده بواجب؟ اصل ابني رجع من غير واجب وعماله اسألوا اخت واجب بيقولي لأ بس انا عايزه اتأكد ..(و بعد بالضبط ٢٠ ثانيه)… بنات ممكن حد يرد عليا….الموضوع ده مهم اوي…..انا عايزة اتأكد من موضوع الواجب…أصل اشمعني يعني يرجع انهارده من غير واجب…انا شاكه انه نسيه في المدرسة و مش عايز يقولي …(و بعد ٢٠ ثانية كمان من غير رد)….بنات ، حد شاف المسچ بتاعتي ….انا مش عارفة أعمل ايه….بفكر أكلم حد من المدرسة و أسألة …أنا سألت ابني تاني و بيقولي برده مفيش واجب ….و بعدين بصيت علي كراستة لقيت فعلا مفيش حاجة…هو ولادكوا برده كده نفس الكلام…ولا انا أبني اللي مختلف ….( و بعد ٢٠ ثانية كمان )…طب حد فيكوا فاضي أكلمه أسألة علي الموضوع ده…..اصل انا خايفة يدونا واجبات أكتر بكره….الواحد كده مش هيلحق يخلص بكرة كل الواجبات …..و بعدين ده نظام جديد ولا ايه …..بنات حد هنا يرد عليا ؟ …انا غالبا هكلم حد من المدرسه بقي ….و بعدين هما لما يغيروا حاجة يقولولنا بدل مانقلق كده …بحد المدرسه ديه عجيبة….مش أول مره يعملوا كده ….والنبي حد يرد عليا لحسن بدأت أتوتر …

فتلاقي بقي ان في خلال دقيقة تقريبا في يجي ٣٠ رسالة اتبعتوا و الواحد حتي مش لاحق يرد علي السؤال من كتر التوتر اللي الواحد بقي فيه و غالبآ من كتر الواحد مابيتغاظ من الرسايل كلها برده مبيردش .

 

٢- الأم اللي في اللالا لاند: ودي الأم الرايقة اللي عايشة في عالم تاني ، فتلاقيها أخر من يعلم أي حاجة و تلاقيها بتسأل اسئله بديهيه جدا ، فمثلا تلاقي انها ممكن تبقي ناسية ان الولاد عندهم رحلة و بعد اليوم الدراسي تلاقيها داخلة علي الجروب:

” بنات ،انا ابني بيقولي انه راح رحلة انهارده ، هو الولاد كان عندهم رحلة ؟ مش دي كانت المفروض الأسبوع الجاي؟”

طبعا المدرسة بتبقي قايلة و باعتة و كل حاجة بس غالبا بتبقي نسيت أو سقطت . ساعات ممكن تبقي الأم العاملة اللي غصب عنهاالأيام و الأسابيع بيدخلوا في بعض فتلاقيها نسيت المواعيد أو ممكن تبقي الأم اللي عندها ولاد كتير فبتبقي يا حرام مش ملاحقة تشترك في كل حوارات الواتس أب أو مواعيد ولادها دخلوا في بعض فممكن بسهولة تسقط حاجات كتير .و يا سلام بقي لو كانت الميكس بتاع انها عندها ولاد كتير و بتشتغل كمان ، دي غالبا بقية الأمهات بيتعاطفوامعاها من كتر ماهي مطحونة و تلاقيهم كل ما يبقي في حاجة جديدة ، يبعتولها هي مخصوص عشان يتأكدوا انها عرفت.

 

٣- الأم المعترضة أو الأم الشكاية: و هي الأم اللي علطول معترضة علي كل حاجة و تلاقيها علطول في المدرسة بتشتكي من حاجات كتيرة . و طبعا لأن نظام التعليم عندنا في مصر مليان مشاكل ، فبيقي عندها مواضيع كتيرة أوي تعترض عليها ..و غالبا بتبقي هي مترأسة أي مشكلة و تلاقيها في الاجتماعات بتكلم و تعترض طول الوقت .  فتلاقيها كل أسبوع تقريبا علي الجروب بتعرض مشكلة مختلفة يأما عن مستوي المدرسيين أو الباصات أو الكانتين … الخ و تلاقيها عماله تناقش حلول و إزاي نحل الموضوع أو ازاي نشتكي في المدرسة . و دايما لو حصل مشكلة مع أي أم بتكلمها علطول تاخد رأيها تعمل ايه مع المدرسة أو تصدرها هي عشان تحل المشكلة.

 

٤- الأم الحساسة: وديه من أصعب أنواع الأمهات لأن هي دايمآ بتبقي مقتنعة ان أي حوار بيبقي عليها أو علي ولادها و ان كل الامهات مش بيحبوها او مستقصدنها عشان كده تلاقيها بتقفش كتير و ساعات كتير بعد أي حوار تتقمص و تخرج من الجروب و بعدين تلاقيها رجعت تاني بعد فترة .

٥- الأم الفرفوشة: وهي الأم الاجتماعية الظريفة ، كل الناس بتحبها و بتشارك في كل الحوارات وتلاقيها تدخل الحوار تفضل توزع سلامات و تبعت إيموشينز من بتوع الواتس اب لكل الناس . علي طول تبقي فاكرة كل أعياد الميلاد و أول واحده تبعت التهاني في الأعياد.الأم ديه صراحة بيقي وجودها في الجروب مهم اوي عشان بتضفي بهجة كدة للجروب .

 

٦- الأم بتاعت البيزنس: و هي الأم اللي بيبقي عندها البيزنس بتاعها أو مشتركة في شركات للتسويق زي أوريفلام مثلآ ، فتلاقيها ان معظم علاقتها مع الجروب انها بتبعت صور و حاجات كتير عشان الناس تشتري منها. و ساعات الأمهات دول فعلا بيبعتوا حاجات حلوه فغالبا بتبقي من إحدي الأسباب اللي بتخلي المساحة اللي علي موبايل الواحد تتملي في خلال أيام من كتر الصور اللي بتبعتها او ان مرتب الواحد يخلص برده خلال أيام من كتر الحاجات اللي بيشتريها منها .

 

٧- الأم اللي عندها ولاد كتير: ، و ديه غاليا بتلاقيها مشتركة في يجي ٣٠ واتس جروب و كلهم بيكلموا في نفس الوقت و بيبقي مطالب منها انها تشترك في كله و تركز في كل الكلام . عشان كده عادي اوي انك تلاقيها بعته حاجات ملهاش أي علاقة في الجروب و غالبا كان بيبقي قصدها تبعتوا لجروب تاني . الأم ديه غالبا بتبقي عايزه ترمي الموبايل بتاعها من البلكونة أخر كل يوم من كتر ما بتبقي استنفزت من الحوارات خلال اليوم .

 

٨- الأم الخبرة: وهي غالبا بيبقي برده عندها ولاد كتير فكل الاسئلة اللي بقية الأمهات بتسألها بالنسبه ليها سهله جدآ و عدت عليها قبل كدة .فتلاقي كل الناس عماله تسأل و متلخبطة و مش عارفة حاجة و تلاقيها في الأخر دخلت هي ردت بالإجابة المفيدة اللي من الأخر . و تلاقيها بقي عندها معلومات عن مستوي المدرسيين و الامتحانات بتيجي ازاي و الواجبات تتعمل ازاي . و صراحة بيبقي الجروب كله معتمد عليها في كل حاجة و بالنسبه ليهم هي المرجع الأول و الأخير .

 

٩- الأم المتشائمة: وهي اللي علطول شايفة الدنيا سوده ، وان كل حاجة وحشة . فتلاقيها لما بتدخل في معظم الحوارات بتقلب سواد . علطول بتبقي خايفة و متوقعة الأسوأ ، اللي هو الأمتحانات هتيجي صعبة ، اولادي مش هينجحوا ، المدرسة هتسقط الولاد . و مهما بقية الأمهات يحاولوا يهدوا فيها و يطمنوها بس هي غالبا بتبقي مصرة علي موقفها و بتبقي شايفه كل حاجة صعبة و غلط.

 

١٠- الأم منظمة الخروجات: وهي الأم اللي علطول تفضل تقترح في خروجات للولاد و تلاقيها بتظبط أخر يوم دراسة الولاد يخرجوا فين و لو في أي مكان جديد فتح تلاقيها عمالة تشجع الأمهات انهم يخرجوا الولاد فيه . وفي يوم الخروجة تلاقيها عماله تصور صور كتير للولاد و بعد كده تبعتها للجروب و تحطها علي الفيس بوك .

 

مواضيع أخري اخترناها لك:

نصائح لتنظيم الوقت للمرأة العاملة وربة المنزل

 

 

NO COMMENTS

Leave a Reply