Tags Posts tagged with "الزواج"

الزواج

الفراغ العاطفي
الفراغ العاطفي Photo Credit: Pixabay
shareEmail this to someonePin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

كتب محمود نواف:

الفراغ العاطفي في الزواج مثل الماء في الحياه

انا عملت كدا زي سيرفاي بسيط لإستشارات وجلسات زوجيه لناس كتير عملتلهم .

الناس ديه عايشه في دول مختلفه مصر ( محافظات وقري ومراكز ) وناس عايشه في الخليج وناس عايشه في اوربا وكندا .

نتيجه هذا السيرفاي غريبه جدا ان اكثر من 70 % من حالات الزواج بيعانوا من قصه الفراغ العاطفي.

ياعني حوالي كل 10 حالات زواج ……8 منهم بيعانوا من الفراغ.

الفراغ العاطفي مش مرتبط بغني وفقر ولا مرتبط بدول معينه بعينها ولا مدينه او قريه ولكن للاسف معظم الازواج بيعانوا منه .

طيب خلينا نقول ايه …ياعني ايه فراغ عاطفي ؟؟

هجاوبك بحوار بسيط بين زوجين حسين ومني :-

مني : حسين ياحبييي انا عطشانه
حسين : من عنيه…راح جابلها اكل

مني : حسين ياروحي انا عطشانه
حسين : حاضر …. راح وداها مشوار عاوزاه

مني : حسين ياحبيي بقولك عطشانه
حسين : اداها فلوس علشان تشتري الي هي عاوزاه وتسكت

مني : حسين يانور عيني بقولك عطشانه
حسين : طيب حاضر بعد الماتش

مني : حسين انا محتاجه اشرب فعلا علشان مش قادره
حسين : اتنرفز وزعق….اعملك ايه …..اقطع نفسي….اكل وفلوس ومشاوير عملتلك….انا بشتغل ليل نهار علشانك … انا بيطلع عيني علشانك وعلشان ولادك .

عارف الحوار دا ايه ؟؟
دا حوار بيحصل لازواج كتير.

عارف العطش دا الي هو ايه ؟؟ الفراغ العاطفي

وعارف انا عطشانه معناها ايه ؟؟ انا محتاجه عاطفه وحنين وشوق وحب

وعارف انا عطشانه معناها ايه؟؟ انك تبصلي وتحس بيه وعينيك في عيني

وعارف عطشانه ديه معناها ايه ؟؟ انك واحشني ونفسي اتكلم معاك واطلع الي جوايا

طيب حسين بيفكر في الموضوع ازاي ؟؟

هو تعب علشان مني , شال وجاب وحط , اشتغل ودفع فلوس وعمل مشاوير علشان مني .

حسين شايف نفسه مش متقدر, ومتجوز ست مش مقدره مجهوده .

حسين حاسس انه بذل مجهود ومني في كوكب تاني .

طيب هل مني بس الي عندها فراغ عاطفي ؟؟

لا للأسف …….حسين كمان عنده فراغ عاطفي

حسين نفسه في كلمه حلوه .

حسين نفسه في حضن دافئ .

حسين نفسه في صدر حنين .

حسين نفسه في كلمه ناعمه. .

حسين تعبان زهقهان من الشغل….. فعاوز احتواء هو كمان .

فالمشكله الحقيقه تتلخص في الاتي :-

1- حسين مش فاهم ولا مني فاهمه عاوزين ايه من بعض …كله باصص لنفسه ….كله حاسس ان المشكله في التاني.

2- حسين مش فاهم احتياج مني , ولا مني فاهمه احتياج حسين. .

3- حسين مش واخد باله ان مني عطشانه , ولا مني واخد بالها ان حسين تعبان هو كمان .

4- مني للاسف موجوعه وحزينه وتعيسه علشان عطشانه …… وحسين هو كمان تعبان وزهقان ومش حاسس بتقدير واهتمام .

حسين ومني هيفضلوا في هم وغم ونقص هما الاتنين لحد ما يفهموا ازاي يملوا فراغ بعض …… ولحد ما يفهموا ان الاخر حاسس بالنقص .

عاوزك تحفظ الاتي :-

فراغ ياعني حاجه محتاجه تتملي…… طول ما انت ممليتش فراغ مني فهتفضل حزينه مكتئبه.

وطول ما انتي مملتيش فراغ حسين فهيفضل تعبان حاسس ناقصه حاجه

حياتكم هتبقي نكد وغم علشان ناقصها الماء الي هيروي عطشكم.

علي فكره دي حاجه واحد بس من اسباب الفراغ العاطفي….في اسباب تانيه كتير وحلول اكتر لملئ هذا الفراغ.

انا بس نوهت عن سبب واحد فقط للفراغ العاطفي الا وهو (( مش فاهمين ان الطرف الاخر عطشان )) ….. .

 

محمود نواف هو مدرب وكاتب في العلاقات الزوجيه والأسرية. 

هذا المحتوي مقدم من مجموعة بيت جديد علي الفيس بوك.

 

أساسيات الزواج الناجح
أساسيات الزواج الناجح Photo credit: bigstock.com
shareEmail this to someonePin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

كتبت نورا كمال:
عاوزة أقول أن مفيش حد مش بيغلط، بس الفكرة نتعلم من أخطائنا ونحاول نصلح منستسلمش … أنا شخصيا عكيت كتير 🙂  لحد ما وصلت للقناعات دى، وأحيانا لحد دلوقت بتصرف بطريقة أندم عليها أو لما أهدى أقول كنت المفروض عملت كذا ، احنا بشر .. ومع الضغوط سهل نغلط بس إن الله يحب التوابين ، يعنى متستسلميش لفكرة أنه خلاص اتجوزنا من فترة والعلاقة بقت فيها فتور عادى.

الجواز مش كله سعادة ولا حد سعيد على طول احنا مش فى الجنة … بس أهم حاجه لنجاح الزواج الحوار ثم الحوار … القمرات اللى لسه هيتجوزوا اتكلمى مع خطيبك أنكم تحطوا أساسيات لزواجكم تلتزموا بيها زى:
1-الاحترام المتبادل .
2-عدم ذكر الطلاق نهائيا فى أى خلاف أو التهديد بيه من أى من الطرفين .
3-احترام بعض أدام الناس يعنى تديله برستيج وهو كمان يديلك برستيج خصوصا أدام الأهل .
4-بلاش التهريج الشكس بتاع هتجوز عليكي، قوليله دا غير مقبول لأنى ميصحش لو انت غلطت أو عملت حاجه مش عجبانى أقولك أنا هطلق وادور على واحد يسعدنى! ولو قالك دا هزار قوليله الهزار كلام لطيف بيسعد الطرفين يضحكهم مش تهديد أو عدم تقدير لشريكة حياتك اللى بتحبك …
طيب اللى متجوزة ومحطتش rules من الأول !!! عادى تقوله مش هتلاقي حد يحبك زى ما أنا بحبك … دايما لو عاوزة تكسبي خلى لسانك حلو الرجاله كائنات سمعية … علشان كده أحيانا تلاقي واحد معجب بواحدة مافيهاش نص صفات زوجته بس هى سمعته اللى عاوز يسمعه .
دا ينقلنا لنقطة جديدة

إياكم والحب المشروط!
حبيه على بعضه خديه package يعنى بلاش بحبك بس لولا العصبية .. بحبك بس … حتى لو مش بتقوليها له مجرد إحساسك أن دى حاجة مش متقبلاها وبتقاوميها هيوصل له الإحساس ده… فى مقولة حلوة أوى بتقول إن الجواز الناجح لا يبنى على اختيار الميزات المناسبة للشريك ولكن تقبل العيوب والتعايش معاها … وفى طريقة بسيطة ممكن اتباعها للتعايش مع الطبع:
مثلا هو شخص بيحب ينتقد وعينه ناقدة مش بيشوف غير اللى ناقص … تعملى ايه؟
أولا: فكرى أنه هو بيعمل كده عموما مش قاصدك انتى تحديدا هوا طبعه كده.
ثانيا: مادام عرفتى أنه طبعه مش قاصدك يبقي متزعليش ومتنتظريش رأيه وتبينى اهتمامك بتعليقاته .
ثالثا: كمان الفتى نظرة أنك بتعملى اللى تقدرى عليه ودى قدراتك وأنه هو أهم حد فى حياتك وبتحاولي تسعديه ومفيش غيره يقولك كلام حلو فيحاول ينتقي الفاظه … عارفه لو مرة جربتى بدل ما تزعلى تردى على كلامه بتفهم أو حاضر يا حبيبي أو تسكتي بس من غير ما تشيلي جواكى هترتاحى .

 

نيجى للزوج العصبي:

اوعى تردى عليه أو تزعقى وقت عصبيته، فى الغالب العصبيين قلبهم أبيض وطيبين لو سكتى خالص وبس نظرة زعل هتلاقيه جه يجر ناعم معاكى  وقتها فهميه غلطه بالراحة بس متتوقعيش أنه يتأسف، الرجاله أصلا مبتغلطش 🙂 كمان دخل يزعق قوليله صحتك يا حبيبي اهدى … وانصحيه وقت روقان أنه ليس القوى منكم بالصرعه ولكن من يملك نفسه عند الغضب كما جاء في الحديث … بينى له أنك متقبلاه لكن خايفة عليه علشان بتحبيه.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* هذا المقال ضمن سلسلة خفيفة ومفيدة لتصحيح ثقافتنا الزوجية والأسرية، بعيدا عن الخرافات والعادات الخاطئة والمعلومات المغلوطة.

 

عروس خمس نجوم
عروس خمس نجوم!
shareEmail this to someonePin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

كتبت إيمان القدوسي:

البنت ممتازة جمال ومال وخلق ودين وتعليم فعلا هي عروسة خمس نجوم ، لم يأتي ذلك من فراغ فقد تلقت كورسات عديدة وألزمت نفسها بالكثير من الحفظ والإرتقاء لقد صارت نجمة في كل دورة وكل فصل وكل مجموعة نسائية والجميع يثني عليها وكل أم تتمني أمنيتين أن تكون ابنتها مثلها وأن يرزق الله ابنها عروسا كاملة المعاني مثلها، وكأن أبواب السماء كانت مفتوحة وصارت الفتاة زوجة للابن فعلا , لكن المفاجأة أن الزوج لم يكن سعيدا ولا العروس أيضا , كانت تشعر باكتمالها ونقصه بتميزها وعاديته بمزاياها وعيوبه أما هو فكان يتعجب من أين يأتي الخلل…

جمالها غير مشع وخلقها الرفيع مغلف دائما بطبقة عازلة من العجرفة والإعتداد بالنفس ، هو لا يستطيع أن يمسك عليها غلطة كما أنه لا يستطيع أن يتواصل معها بشكل مريح وممتع كما يجب أن يكون دائما هناك إحساس بالتكلف.

هي نجمة فعلا لكن من قال أنه يحتاج نجمة ربما يحتاج روحا بسيطة تحتضن روحه وتشاركه أحواله التي ليست كلها مثالية متألقة . كان الخلل في التواصل فقد انشعلت فتاتنا الطيبة باكتساب المزايا واستكمال الفضائل ونسيت في زحمة مشاغلها أن عليها تفعيلها عبر الروابط مع الناس وتطبيق المعاني العالية في دنيا البشر.

إن كل ميزة يتحلي بها الإنسان لها مستويين الأول اكتسابها فيجتهد ليكون متفوقا متدينا متميزا والثاني وهو الأهم أن يقوم بتفعيلها في روابط بينه وبين الناس ، التفوق يطهره في عمله والتدين في علاقاته والتميز في فهمه واحترامه وتواضعه ، البعض يجتهد فقط في المستوي الأول ويتعجب لماذا تفر السعادة منه رغم مزاياه ، تفر منه لأنه يعبأ العطر في زجاجة ويغلقها جيدا وقد خلق العطر لينتشر…

عزيزتي الفتاة المجتهدة انتبهي قليلا فقد أديت ما عليك في الجانب الصعب وهو اكتساب الفضائل والآن يلزمك شيئا من التواضع والتقاط الأنفاس فما تتحلين به من فضائل يظل حكرا عليك لا يتجاوزك ، حتي تقررين أنت أن تمنحيه لمن حولك وهذا هو الجانب الأصعب بل هذا هو الاختبار الحقيقي والتطبيق العملي الذي يدل علي الاستيعاب للفضائل وليس مجرد استظهارها وترديدها ، إذ لابد من هضمها لتفيد وتستفيد ، ربما الفضائل تضئ الداخل لكن الإشعاع وحده يضئ العالم من حولنا .

إن الزواج علاقة حميمة جدا فيها تشابك وانفتاح روحين بالكامل أمام بعضهما ولذلك لا يصلح فيه التزين والافتعال والتحلي من الخارج والزوج هو مثلنا جميعا بشر وإنسان بسيط يتوق في بيته لخلع كافة الأقنعة الخارجية ويتمني من زوجته أن تحتوي روحه الحقيقية بكل نقصها وعيوبها وجروحها ، ينتظر منها يدا رحيمة حانية وآخر ما يحتاجه منها هو استعراض فضائلها ونظرتها المتعالية التي تنغرس في عيوبه ، لو كنت روحا حانية فلن تكوني نجمة تضئ نفسها ويشع منها شعاع ضعيف ولكنك ستصبحين لزوجك شمس حياته المشرقة بغض النظر عن مستويات مالك وجمالك وحفظك .

الجمال أيا كان مقداره يكفي إذا صاحبه أنوثة مشعة وجاذبية روح مرحة متقبلة مشجعة داعمة للزوج ، والخلق الحسن يكنمل بالتواضع ورفع الكلفة والتماس المعاذير، والعلم يظهر في القدرة علي التفهم والتسامح ، كان الصحابة رضوان الله عليهم يحفظون القرأن عشر أيات ثم عشرا ولا يتجاوزونها قبل تمام فهمها والعمل بها ، كل المزايا المنشودة من مال وجمال وخلق وعلم جعلت لحياة أفضل ولتفيض بالخير علي الناس من حولنا وليس المهم كم نجمة تحوزين ولكن الأهم كيف تطبقينها وتنشرين عطرها.

 

Photo credit: Bigstock

 

انتي هتتجوزي ليه؟
انتي هتتجوزي ليه؟ photo credit: Bigstock
shareEmail this to someonePin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

كتبت نورا كمال:

بصوا يا سكرات الموضوع ده للمقبلات على الزواج أو الأمهات اللى عندهم بنات فى سن الزواج، وكلامي فيه من واقع خبرتي وخبرات اللي حواليا ونصائح عامة.

أولا انتى هتتجوزى ليه ؟؟

لازم يكون عندك أهداف للزواج وأفكار لتنفيذ الأهداف دى، وده اللى هيساعدك تختارى الشريك المناسب اللي هيساعدك وهيشترك معاكى فى تنفيذ الأهداف دي … زى القمرة تكتبي أهدافك للزواج ومنها مثلا :

  1. إعمار الأرض..
  2. تعفى نفسك وتعفى شاب من المسلمين…
  3. تحسنى التبعل فتاخدى أجر الجهاد، وحسن التبعل مش بس سيكوسيكو يا لئيمة  ولا شكل ومظهر يسر الزوج بس، ده داخل فيه حسن التعامل وانه يلاقي السكن والراحة والمودة والرحمة …
  4. علشان تخلفي ذرية تحسنى تربيتها وربنا يباهى بيهم الملائكة (والرسول صلى الله عليه وسلم يباهي بيهم يوم القيامة) علشان كده اوعى تخلفي وخلاص!!!
    خلى الذرية هدف وليه أفكار برده تكتبيها وتشتغلي على نفسك فى تحقيقها … بمجرد ما تكونى حامل عندك 9 شهور تقرأى فيهم كتب عن التربية وعلم نفس الأطفال …على فكرة أولادنا أمانة وهنُسأل عنهم كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته … والرعاية مش اكل وشرب ولبس .. ابسلوتلي 😀 دى انك تعمري الارض ويكون غرسك فى الدنيا غرس صالح الناس تدعيلك لما تتعامل معاه مش تدعى عليكي ..مش مقياس انه يكون الأول فى المدرسة ولا يكون خريج كلية قمة ، المقياس حسن الخلق وانه يكون إنسان سوى ومتدين ويتقي الله.

ثانيا اتجوزتى الحمد لله طيب هتتعاملي ازاى؟؟
فى مثل زمان بيقول ابنك على ما تربيه وزوجك على ما تعوديه … اللى قالت المثل ده تستحق جائزة الاوسكار أشطر زوجة 🙂 المشكلة فى تنفيذ المثل ده كلنا بنقع فى نفس المشكلة بنفتكر ان على ما تعوديه يعنى هتربيه من اول وجديد وهتغيريه … وهنا بتحصل المشكلة وبتفقد الست الثقة فى نفسها وبتشعر انها مش شاطره ولا ناجحه ومش عارفه تتعامل .. على ما تعوديه ملهاش علاقة خالص بالراجل … ليها علاقه بيكى انتى … على ما تعوديه انتى طريقتك ايه وأسلوبك ايه … انتى بالنسبة له صفحة بيضا وهو متجوزش قبل كده يعنى معندوش مقياس لمتطلبات الزوجة غير الست الوالده ودى طبعا من زمن غير الزمن، أمهات زمان كانوا أبطال (ودى الإجابة النموذجية لأى مقارنة مستقبلية)
على ما تعوديه يعنى أنا بشترى لبس من المحلات الفلانية وبجيب احتياجاتى منين وكل أد ايه … يعنى أنا مش بعرف يا حبيبي اعمل كذا .. يعنى احنا واحد ومتدخلش حد بينا … يعنى تساعدنى بالطريقة اللى تناسبنى … وهكذا
أما لو عيشتى فى دور الست الشاطرة اللى عاوزة تبهره أنها أشطر حتى من مامته تبقي لقد وقعنا فى الفخ 🙂 هتلاقي نفسك بتيجى على نفسك فى كل حاجة وهتعملى فيها موفرة وهو بقي هيقدر وكده، هتتفاجئي بعد شوية أنه بيستخسر فيكي!  والحقيقة هو مش وحش ولا بخيل ولا مش بيقدرك … انتى اللى عملتى فى نفسك كده يا بيضا  … الكلام ده مش هدفه أنك تفترى أو متقدريش ظروفه الهدف منه أنك متجيش على نفسك ومتحاوليش تعملى شجيع السيما علشان تعجبيه بالعكس خليكي صريحه مع نفسك أولا ومعاه.. وعرفيه قدراتك ايه يعنى تعبانه مش لازم تعملى المواعين علشان يقول عليكى فله … عادى اطلبي منه يعملها معملهاش عادى مش خناقه ولا زعل خليها لتانى يوم مش هيجرا لهم حاجة … المهم انتييييي … الاكل طلع وحش أو مش مظبوط عادى تقبلي تعليقاته بصدر رحب ومتدافعيش عن نفسك بتحصل يا حبيبي وادينى بتعلم .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* هذا المقال من ضمن سلسلة خفيفة ومفيدة لتصحيح ثقافتنا الزوجية والأسرية، بعيدا عن الخرافات والعادات الخاطئة والمعلومات المغلوطة.

 

مواضيع أخري اخترناها لك:

سنة أولي زواج – حكاية سالي وبيت العز

 

عن الحب والزواج والرومانسية
عن الحب والزواج والرومانسية
shareEmail this to someonePin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

الأفلام والمسلسلات وحتى الروايات نشرت عندنا فكر إن الجواز كله رومانسية ودلع وحب وإن فى يوم هيجيلك الفارس مفتول العضلات ولما تزعلى يجرى يصالحك وبسهر الليالى فى حبك! ونيجى نتجوز ونأهل نفسنا إننا هنعيش الحياة دى  ونكتشف مع أول مشكلة إن مفيش الكلام ده وإن في حاجة اسمها مسؤولية وشغل …يجى من بره مضايق وأنتِ مبوزة عشان اتشغل عنك فى شغله اللى هو أصلاً عشانك ومن هنا تبدأ المشاكل…

 

والنظرة الوهمية للحب تتهز… ونلعن الحب والجواز ونعمم الحياة المأساوية وننزل على موقع التواصل الاجتماعى إن مفيش أسوء من الجواز… لكن المشكلة فينا إحنا!!

 

جات واحدة مرة مضايقة جداً وبتقولى مش قادرة أحبه!

دايماً بيهملنى ومفيش كلام حلو ولا اهتمام وكل لما أكلمه يقولى مابتزهقيش؟!

مع إنه بيعاملنى كويس وبيحبنى جداً لكن كل حياته للشغل…

 

فبالرغم من حبه ليها اللى هى حسته من غير ما يقولها كلام حب وبالرغم من شهادتها له إنه بيعاملها كويس لكن برضه مش هو ده اللى هى منتظراه منه…هى منتظرة المعاملة الرومانسية اللى بتشوفها من البطل الفلانى للبطلة الجميلة التانية ..الإهتمام مطلوب والحب لازم لكن اختلاف لغة الحب هو اللى بيوصلنا للمشكلة دى لو مفهمنهاش. ممكن يعبرلك عن حبه ورومانسيته بشغله وإنه بيجبلك فلوس ويوم ماتطلبى منه حاجة مايقولش لا…

 

وممكن يعبرلك بأنه بيعاملك أفضل معاملة وبيخاف عليكِ ودايماً بيحترمك بره وجوا البيت وشايل أهلك فى عيونه وممكن يعبرلك بالهدايا والفسح والخروج…

 

كل واحد حسب لغته وحسب ماتربى فى بيئته المحيطة بيه. لازم تفهمى طبعه وتنظرى للموضوع  بعقلانية أكتر. الجواز هو سنة محكمة فى الأرض ليها قواعد ماينفعش تكون من غيرها ولو القواعد دى اختفت لأى سبب ساعتها نعرف إن جوازنا فى مشكلة كبيرة. القواعد هى المودة والرحمة…

 

لو اختفت الرحمة والأخلاق الحسنة والمودة الطيبة والعشرة الجميلة من بيتنا يبقى لازم وقفة, لازم نعرف مين السبب وليه وإيه اللى حصل؟ تأكدى إن سعادتك فى بيتك معتمدة بشكل كبير عليكِ كأنثى. ربنا خلقك اقوى نفسياً من الرجل ولو كان هو أقوى منك جسدياً ..لكن نفسياً أنتِ اقوى بدليل نلاقى أمهات كتير بتشيل مشاكل عيالها لوحدها بدون ماتدخل الأب فيها ولو إن ده سبب أكبر المصايب لكن الشاهد إنها تقدر..وتقدر تتحمل وتقدر تواجه..حتى لو لوحدها.

 

لازم يكون ليكِ سبب معين وهدف واضح من الجواز قبل ماتلبسى الأبيض وتفرحى بالورد اسألى نفسك أنا هتجوز ليه؟

 

حددى طريقك والمنهج اللى هتمشى عليه وحاولى تشاركيه فى طريقة حياتكم …وانزلى بقى من النظرة المثالية وشوفى الواقع. الجواز يعتمد على المودة والرحمة ..لكن مابيعتمدش على الرومانسية الزايدة اللى مفيش راجل عملى بيستحملها لكن فى ستات كتير طالبينها. خلى نظرتك عملية وواقعية وافهمى لغة الحب الخاصة بزوجك واتأقلمى عليها ..حولى النظرة الوهمية لواقعية والنظرة السلبية لايجابية.

 

افهمى الجواز صح قبل ماتجوزى ثم …اعقلها وتوكل.

 

شيرين كمال

مواضيع أخري أخترناها لك:

عندما تزوج قيس من ليلي

 

 

الزواج السعيد
الزواج السعيد
shareEmail this to someonePin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

كلنا يتمني و يظن أن السعادة الزوجية ستستمر للأبد و لكن لا يبدو ذلك صحيحا عندما تري ارتفاع معدلات الطلاق. كل زيجة تمر بأوقات سعيده و أخري صعبة و لكن الزيجة التي ستستمر هي التي تكون مبنيه علي الالتزام و التواصل و جرعة جيدة من الحب و المشاعر لذلك جربي هذه النصائح ال8 من أجل زواج سعيد:

1. اصنعي طقوس خاصة بك انت و زوجك كأن يعتاد أن تصنعي له القهوة كل صباح أو ان يتركك تنعمي بمزيد من النوم يوم الأجازة بينما يجالس هو الأطفال, فأيا كان لكن وجود طقوس خاصة بالزوجين أمر هام جدا حتي يتمكن الأزواج من ايصال المشاعر لبعضهم في زحام الحياة.

2. تعلمي كيف تتواصلي مع زوجك جيدا فاذا كنت لا تستطيعين الحديث جيدا مع زوجك لا تقبلي بالأمر الواقع بل قومي بالتعلم عبر حضور الدورات و قراءة الكتب فمن المهم جدا ان تكون لديك القدره علي الحديث بلا قلق مع زوجك و هذا علامة الزواج القوي وأيضاً لا تيأسي من صمته أو من المحاولة، ابدأي أنت بالتحدث إليه واسأليه عن عمله وعن ما صادفه في يومه، اسألي عن التفاصيل حتى لو لم تكن تهمك، وكوني مستمعة جيدة وعبري عن استماعك بانفعالات مختلفة تشجعه على الاسترسال في الحديث.

3. ينبغي ان تتوصلي مع زوجك حول اتفاقات في وجهات النظر في كيفية انفاق المال. لا تتمسكي بالطريقة التي تربيت عليها بل قوموا بوضع مفاهيم جديده مشتركه حول كيفية انفاق اموالكما و فيما تنفقونها.

4. اللفتات الصغيره قد تحدث فروقا كبيره. اذا اردت لزواجك ان يستمر ذكري زوجك دائما انك تحبيه و اهتمي به و استخدمي كلمات بسيطه للتعبير عن حبك و اهتمامك. اجعلي كلمة شكرا و من فضلك لا تفارق لسانك فلا شئ يسعد الزوج مثل الاحساس بالاحترام و الأهمية و التقدير.

5. افسحي الوقت للعلاقة الحميمه و تذكري دائما انوثتك وحافظي عليها وعلى اظهارها له بالشكل المناسب والوقت المناسب دون تكلف

6. لا تجعلي زوجك هو محور اهتمامك الوحيد في الحياة حتى لا يمل منك, احرصي على أن تشغلي وقتك بهواية أو بالتواصل مع الصديقات واجعلي لنفسك هدف في الحياة تسعي لتحقيقه.

7. بعد انجاب الأطفال قد يحدث فتورفي العاطفه بين الأزواج لذلك يجب ان تعيدي الشحنه الايجابيه الي العلاقة بالتخطيط للعشاء خارج المنزل كل فتره و لا تصطحبي أولادك معكما. تزوجا من جديد, نعم تزوجا من جديد…

8.تجنبي التهكم اللاذع فالرجل لا يغفر للمرأة التي تتهكم عليه و تسخر منه و لكن يمكن أن تحدثيه عن عيوبه برقة و أدب على أن يكون ذلك بينك و بينه و ليس أمام أحد و كوني سلسلة في الحوار والنقاش وابتعدي عن الجدال والإصرار على الرأي

  أخيراً : لا تنسي النصيحة النبوية التي جمعت محاسن الزوجة الصالحة في أنه : (( إذا نظر إليها سرته و إذا غاب عنها حفظته في ماله وعرضه))

فريق عمل مج لاتيه

photo credit: Bigstock