متجوزين

متجوزين

مشكلة الست بعد الزواج

0 36

كتبت آمال عطية: (الست المصرية المكعبرة, النكدية, الزنانة, الخبيثة, اللى بيتها مبهدل, الست اللى بتتحول لكائن مختلف تماما بعد الزواج, كائن طول الوقت بيصارع من...

الحب بيروح فين بعد الجواز

0 33

كتبت ريهام حلمي: قعدت تفتكر افكارها الرومانسية قبل الجواز لما كانت مخطوبة .. بعد الجواز يهشيلها كل يوم لما تنام وتتعب يدخلها اوضتها .. وأنه...

فوزي وفوزية

0 20

كتبت هبة السواح: دايماً اما نتكلم عن الفرق بين الرجل والمرأة بنتكلم عن القاعدة العامة (زي ما نقول مثلا ان عموماً الرجال أطول من النساء...

الفراغ العاطفي

0 22

كتب محمود نواف: الفراغ العاطفي في الزواج مثل الماء في الحياه انا عملت كدا زي سيرفاي بسيط لإستشارات وجلسات زوجيه لناس كتير عملتلهم . الناس ديه عايشه...

انت جيت يا حبيبى

0 29

الأسطورة بتقول: (1) -عاوزة حاجة يا حبيبتي؟ - يعني هو أنا لازم أطلب، قال على رأى المثل: اللي مايشوفش م الغربال. (2) -عاوزة حاجة يا حبيبتي؟ -وهاعوز منك إيه يعني،...

0 1077

كتبت د.ساره محمد (استشاري أسري):   شريك حياتك جزء من حياتك مش حياتك كلها .. مقولة سمعناها كثيرا الفترة الأخيرة، ورغم صحة المقولة إلا أنها زادت الطين...

الزواج عن حب أم جواز الصالونات

0 2399

كتبت:آيه محمد يا تري ليه مقوله ان الجواز عن حب مش بيستمر؟! منتشرة ، طيب الجواز عن حب و لا جواز الصالونات هو الي ليه مستقبل...

أساسيات الزواج الناجح

0 895

كتبت نورا كمال: عاوزة أقول أن مفيش حد مش بيغلط، بس الفكرة نتعلم من أخطائنا ونحاول نصلح منستسلمش ... أنا شخصيا عكيت كتير :)  لحد...

عروس خمس نجوم

0 653

كتبت إيمان القدوسي: البنت ممتازة جمال ومال وخلق ودين وتعليم فعلا هي عروسة خمس نجوم ، لم يأتي ذلك من فراغ فقد تلقت كورسات عديدة...

جوزك علي ما تعوديه

0 1051

كتبت نورا كمال: هانتكلم النهاردة عن فكرة أن جوزك على ما تعوديه بالمعنى الصحيح، يعنى تعوديه على احتياجاتك مش تغيريه .. فى كمان إضافة هي...

انتي هتتجوزي ليه؟

0 693

كتبت نورا كمال: بصوا يا سكرات الموضوع ده للمقبلات على الزواج أو الأمهات اللى عندهم بنات فى سن الزواج، وكلامي فيه من واقع خبرتي وخبرات...

طلاق سعيد

0 894

  كتبت صفاء بسيوني: أي قرار في الدنيا مش ممكن يكون صحيح لو تم اتخاذه في وقت غضب وانفعال أو أي ظروف غير طبيعية بتمر...

التعدد

0 683

كتبت أماني منجد: أولا المقالة يمكن تكون طويلة شوية ,بس أنا مش جاية أناقش فيها إذا كان التعدد صح ولاغلط!! أو أنا مقتنعة بيه أو...

عن الحب والزواج والرومانسية

0 615

الأفلام والمسلسلات وحتى الروايات نشرت عندنا فكر إن الجواز كله رومانسية ودلع وحب وإن فى يوم هيجيلك الفارس مفتول العضلات ولما تزعلى يجرى يصالحك...

طرق إسعاد الزوجة

0 762

لا تحتار أيها الزوج في كيفية أن تسعد زوجتك : ) قمنا بفك اللغز لك سنخبرك ب17 شيئا يمكنك فعلها يوميا لإسعاد زوجتك! فإذا...

متاهة الحب

0 1117

كتبت:إيمان القدوسي   القلوب لا تقتحم لكن يتم التسلل إليها بخفة ورفق, ومهما تصورت المرأة أنها تعرف جيدا مداخلها لقلب زوجها إلا أنها تكتشف في لحظة...

المشاكل الزوجية

0 838

  "الخناق فى الجواز زى الملح فى الاكل" هكذا أرست الموروثات المصرية  أهمية المشاكل الزوجية : ) والشجار بين الأزوج أو بالعامية الخناقات الزوجية  لها...

الوظيفة زوجة أين ذهب طعم الحياة

0 697

الولاد والفسح والتمارين بقت حاجه غريبة جداً! ...مافيش حب ولااستمتاع بالولاد ولا بصحبتهم فين الروح فى العلاقة؟... ليه بقت السمة الغالبة عليها الشخط والأوامر...

الأزواج السعداء

0 1017

الأزواج السعداء ليسوا فقط في أفلام الكارتون مثلا سندريلا و سنو وايت, والزواج السعيد ليس دربا من الخيال بل هو شئ ممكن ويتمتع به...

ماذا تريد الزوجة

0 864

هى الستات أو تحديدا الزوجات عايزه إيه ؟ ١- عايزه راجل ضهر ليها : يعنى  واحد زى أبوها بيعشق كل تفاصيلها و يصلح كل غلطاتها...