سارة طاهر تكتب: 5 أشياء تعلمتها من القلق!

سارة طاهر تكتب: 5 أشياء تعلمتها من القلق!

ماذا علمني القلق
shareEmail this to someonePin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

.

كتير بنمر بمواقف تستدعي درجات مختلفة من القلق و ده شئ طبيعي جدا و لكن الحقيقة أن القلق علمني دروس كتير فرقت معايا في حياتي زي:

.

1. لا شئ يستحق القلق و دي حقيقة بعد العديد من المواقف المقلقة الي ممكن تكوني مريتي بيها بتكتشفي انك و انتي جوة الموقف بتبقي قلقانة جدا و بعدين تلاقي الموقف عدي عادي و مفيش حاجة حصلت بل و ساعات تحسي كان لازمته ايه كل القلق الي كنت حاطه نفسي – و الي حواليه – فيه.

 

2. الي تخاف منه مفيش احسن منه! و ده و إن كان مثل مصري إلا إنه صحيح جدا… تبقي قلقانة جدا من الولادة أو من دخول ابنك المدرسة أو من ترتيبات يوم فرحك أو غيره و تكتشفي ان الموقف الي كنتي قلقانة منه طلع جميل قوي!

 

 

3. كله بيعدي فمهما كان الموقف الي كنتي فيه تأكدي ان قلقك مش هيوقف عقارب الساعة و إن الأرض هتفضل تدور حوالين نفسها و الشمس هتطلع الصبح و الموقف هيعدي هيعدي بقلقك أو من غيره هيعدي فمتقلقيش…موقف و هيعدي و بكرة هتنسي كل ده و لو افتكرتيه هتحسي ساعتها ان كل دي كانت حاجات صغيرة!

 

4. مفيش حد كبير علي القلق و القلق شئ طبيعي بلاش تبالغي فيه او تحاولي تنكريه كل الناس مهما كانت بتمر بمواقف بتخاليها تقلق و ده لا هو عيب و لا هو جبن … فقط انه القلق!

 

5. تفائلوا بالخير تجدوه و إن كان ده حديث غير صحيح إلا إنه ثبت إن النبي (ص) كان بيحب الفأل الي هو الكلمة الطيبة التي تشجع الواحد إنه يمضي في طريقه أو عمله عشان كدة بلاش بقي كلام وحش زي : أنا خايفة يجرالي حاجة و أنا بولد أو مش هنلاقي ناكل خلاص بلاش بقي الكلام السلبي ده بجد مش بيساعد ابسلوتلي… !

 

سارة طاهر

 

[اقرئي أيضا: 7 حتي لا يضيع عمرك]

[اقرئي أيضا: 6 نصائح لشخصية مميزة]

[اقرئي أيضا: 12 نصيحة للتعامل مع الأخبار]

[اقرئي أيضا: 9 أشياء تحتاجين لاضافاتها لحياتك]

[اقرئي أيضا:9 أشياء لا تشتريها النقود]

[اقرئي أيضا: 7  طرق للخروج من مود الاكتئاب]

 

NO COMMENTS

Leave a Reply